Hur kan kryssningsfartyg flyta?

Den enorma lyxkryssaren Harmony of the Sea kallas ibland för den flytande staden – här finns det plats för 5479 passagerare (plus besättning), och ombord finns bland annat vattenland, shoppingcenter och en scen för broadwaymusikaler. Det kan vara svårt att förstå hur så stora, tunga fartyg, med flera tusen människor ombord, sovplatser till alla dessa, restauranger, skridskobanor, butiker, pooler, you name it, och alltså väger hundratals ton, kan flyta runt på havet? Varför sjunker inte hela kalaset till botten? Hur är det möjligt att det flyter fram vecka efter vecka, säsong efter säsong?

Hur tungt är för tungt?

Om man ser ett kryssningsfartyg komma flytandes kan det se nästan bisarrt ut, att en så stor pjäs flyter runt på havet som vilken båt som helst. Samma känsla har infunnits sig de gånger som jag själv befunnit mig ombord på ett kryssningsfartyg och till exempel legat i en stor swimmingpool eller dansat på ett nattklubbsgolv. Befinner jag mig faktiskt på havet just nu? Det är svårt att greppa när känslan ombord är densamma som om jag varit på en klubb eller ett badhus i vilken stad som helst. De flesta kryssningsfartygen är runt 300 meter långa (det finns såklart både större och mindre). Världens största kryssningsfartyg heter Symphony of the Seas (vilket ägs av Royal Caribbean Cruises – världens näststörsta kryssningsrederi), är hela 362 meter långt och kan ta upp till 6680 gäster och 2200 besättningspersonal. Detta fartyg väger många, många ton. Det är svårt att förstå hur en sådan bjässe inte bara sjunger till havets botten kvickare än kvickt. Finns det ingen gräns för hur tunga och stora fartyg kan vara?

Hur tungt är för tungt?

 

Varför flyter vissa saker och andra inte? När Arkimedes tog sitt välkända bad upptäckte han att föremål som har lägre densitet än vätskan den sänks ned i får en så stark lyftkraft att föremålet flyter. För att överföra detta resonemang till fartygen och dess funktion måste vi börja och se på hur ett fartyg faktiskt är konstruerat. Självklart ser alla fartyg relativt olika ut, men gemensamt för alla typer av fartyg och skepp är att de har minst ett skrov, vilket utgör sidorna och botten på båten. Det är skrovet och dess utformning som hjälper fartyget att skära genom vattnet och därmed driva hela ekipaget framåt genom havet. Vad som gör det möjligt för ett fartyg att flyta är förutsättningen att skrovet tränger undan lika mycket vatten som fartyget väger. Allt beror därför på hur själva fartyget är konstruerat, med korridorer och hytter; det behöver vara tillräckligt stort för sin vikt, annars skulle det sjunka direkt. Det gäller att fartyget är så pass stort att det tränger undan lika många kilo vatten som den faktiskt själv väger – då sjunker det inte djupare ner i vattnet längre.

 

Så, det finns alltså ingen maxgräns på det viset om hur tungt och stort ett fartyg kan vara, hur många pooler eller biosalonger som får plats, istället handlar det om förskjutning och flytkraft, där flytkraften handlar om relationen mellan storleken och tyngden – så länge dessa två är i balans så kommer kryssningsfartyget att flyta, oavsett antalet shoppingcenter, basketplaner eller lyxsviter.